Vecka 48

                              Välkomna på årskurs 1:s Luciafirande 10 december

Vi hälsar er välkomna till årskurs 1:s Luciafirande i idrottshallen.
Barnen bör vara här ombytta kl.7.45 den 10 december i idrottshallens omklädningsrum. Luciatåget är kl.8.00.
Ta gärna med en fikakorg så fikar vi tillsammans efteråt i respektive klassrum.
Jonas, Sofie, Cecilia, Anna, Linda, Theres,                    Sofia och Katarina

Hej!
Vi har nu arbetat klart med kapitel 4 i matteboken. Vi har repeterade dubbelt och hälften igen och några andra begrepp. Sedan gjorde vi ett repetitionskapitel innan det var dags för diagnosen.

I engelskan lyssnade vi ännu en gång på berättelsen Top Dog. Sedan besvarade vi tre korta frågor till berättelsen. Efter det repeterade vi frukterna apple, lemon, plum, pear, mango, kiwi, orange och banana. Efter det rappade vi fruktsången och sjöng namnsången.

Denna vecka har vi arbetat med bokstaven Ää. Eftersom det är en vokal så arbetade vi med ord som hade Ää i sig och placerade in dem i vokalhuset. En våning för ord med kort vokal och en våning för lång vokal. Barnen har också gjort en repetitionsuppgift i arbetsboken. Vi har också gjort en “läsförståelseuppgift” muntligt tillsammans. Idag fredag, har vi börjat med bokstaven K som i knasig.

Det blir mycket religion nu fram till jul. Vi börjar från början och har, bland annat läst, diskuterat och sett film om vad religion är och att vi i Sverige har religionsfrihet.    Barnen har även fått berätta hur de tror världen skapades för att sen tittat på två korta filmer om skapelsemyter från hela världen från olika tider och olika kulturer. Vem skapade världen – och varför? Kanske skapades världen av föräldrar eller en förälder. Kanske världen är en förälder. Eller världen kanske skapades steg för steg. Och ibland tröttnade guden på sitt verk och förstörde det. Om skapelsemyter från hela världen från olika tider och olika kulturer.

Vi har även startat upp temat “Balansera och väga”. Detta är ett tema som kommer jobbas med en längre period. Vi har denna vecka pratat om vad balans är. De har fått klippa ut en fjäril i styvt papper som de tagit till hjälp för att undersöka balans. Med hjälp av en penna har de försökt hitta tyngdpunkten. De fick i uppdrag att balansera fjärilen med pennan på olika sätt. Vi har sen visat varandra och diskuterat vilket sätt som var enklast respektive svårast och resonerat varför. De har sedan fått dokumenterat sina resultat genom att rita och skriva. De fick sedan ett gem att fästa på fjärilen och därefter undersöka om tyngdpunkten ändrades. Kunde de se ett mönster? Begrepp jag försöker få dem att använda är bland annat vågrätt, lodrätt, tyngdpunkt, stödyta, motkraft och tyngdkraft.

Nästa vecka 
Tisdag: Läsa upp sin läsläxa
Fredag: Idrott

Vi önskar er en mysig första advent och trevlig helg!
Theres och Katarina